Turistika

Možnosti turistiky v okolí obce Čičava

1. Kúpanie v jazierku pod obcou Vyšný Kazimír
Prístup z potlachoviska je pešo, hlavne dolu kopcom. 300 m od potlachoviska na východ je pri modrej značke v lese turistický pútač a od neho po žlto-zelenej, neskoršie len žltej, turistickej značke až k jazierku asi 25 minút dolu kopcom. Chodia tam rybári a ľudia z okolia sa tam kúpavajú.
Prístup autom je zdĺhavý, dookola cez mesto Vranov nad Topľou. Pozor, pešo nazad je to hore kopcom.
Upozornenie: Aquapark (s kúpaliskom na priloženej fotografii) nad jazierkom je aj tento rok uzavretý (jazierko pod ním (iné, ako na tom obrázku) zostalo ako bolo).

2. Vrch Bučky (528m.n.m.) nad obcou Michalok
Na vrchu Bučky, v Ondavskej vrchovine, sú pekné vrcholové lúky poloninového typu so širokým rozhľadom na blízke pohoria - Slanské vrchy, Vihorlat, Nízke Beskydy až do okresu Bardejov (vrchy Busov a Magura), Čierna hora nad Svidníkom, Čergov, vrchy Stráže nad Prešovom (asi aj Kapušanský hrad), vodná nádrž Domaša, pohorie Branisko s najvyšším vrcholom Smrekovica (1200 m.n.m.). Na severovýchode možno v diaľke dovidieť až na Poloniny. Vysoké Tatry žiaľ nevidno, sú zakryté Slanskými vrchmi.

Z vrchu Bučky sa dá pokračovať po žltej značke až k v. n. Domaša, stredisko Dobrá. Od Domaše sa dá vrátiť do Michalka aj po cyklotrase cez Kvakovce (cyklotrasa ide zo začiatku súbežne s modrou turistickou značkou až do tých Kvakoviec). Treba si k tomu pozrieť turistickú mapu.
Alebo z Bučkov po žltej značke (opačný smer ako na Domašu) dolu cez Petkovce až k jazeru v Skrabskom. (Cesta od jazera skratkou nazad do Michalka cez Petkovce vedie popri pastvinách s polodivokým dobytkom - voľne sa pasúce býky.)

Do obce Michalok je prístup autom z Čičavy doprava až na koniec doliny, asi 10 km. Potom hore kopcom pešo až na vrchol. Treba turistickú mapu, značka z Michalka tam nevedie. Najlepšie je od kostola po cyklotrase smerom na Kvakovce, hore nad obcou na hrebeni odbočiť z tej cyklotrasy doľava a po ceste mimo značky stále mierne hore kopcom až na vrchol.

3. Jazero nad obcou Skrabské
Je tam krásne belasá voda ako na Striebornom jazere. Prístup najlepšie autom po hlavnom ťahu smerom na Prešov, potom odbočiť doprava ešte pred Čiernym nad Topľou do Vyšného Žipova a za ním je obec Skrabské. Auto buď nechať v obci a pešo, alebo autom až k jazeru. Cesta k jazeru je cez osadu za obcou.
Dá sa ísť aj pešo cez kopec z obce Petkovce, sú to asi 3 km, osada tam nie je. Ide sa po žltej značke. Dôjde sa hore na útes nad jazerom. Do Petkoviec autom, tiež cez Vyšný Žipov, len v tom Žipove skorej odbočiť doprava.
Ľudia sa v jazere aj kúpavajú, avšak je to bývalý lom, má strmé brehy a niekde členité skalnaté dno, preto opatrne.

4. Vodná nádrž Domaša.
Príchod buď autom (trištvrte hodiny cez Vranov nad Topľou.) alebo pešo asi 3 hodiny (len tam) po modrej turistickej značke prechádzajúcej 300 m vedľa potlachoviska až do strediska Domaša - Dobrá.
Domaša je rekreačná oblasť s viacerými strediskami. Okrem štandardného kúpania a pobytu pri vode, dá sa ísť aj výletnou loďou na okružnú plavbu po strediskách Domaše.
V strediskách okolo Domaše sú aj stanové kempy, jeden je napríklad v najbližšom stredisku Domaša-Dobrá.

5. Hrad Čičva.
Podobnosť názvov hradu a obce Čičava je trochu mätúca, oba ležia až 20 km od seba ak človek ide autom.
Pešo od potlachoviska (smerovník "Dubina" je 300 m na východ) po zelenej značke slabé 2 hodiny cez 3 kopce a 2 doliny.
Autom: do Vranova, prejsť cez celé mesto v smere Svidník/Stropkov, odbočiť na konci mesta smer Svidník/Stropkov/Humenné (na sever), prejsť cez obce Majerovce, Sedliská a na konci Sedlísk vľavo hore už vidno hrad Čičvu.

6. Slanské vrchy
Napríklad autom dostať sa na výpadovku smer Prešov, potom Vranov- Čaklov a doľava na Zámutov. Za obcou Zámutov sú vyhliadkové veže. Alebo využiť niektorú z turistických trás.
Pekná rozhľadňa je nad obcou Zlatník.
Túry do Slanských vrchov možno robiť z ktorejkoľvek obce pod pohorím - Zlatník, Hermanovce, Petrovce, Hlinné, Rudlov, Zámutov, Juskova Voľa...

7. Vranov nad Topľou - Čičava
Z mesta Vranov nad Topľou vedie modrá turistická značka od železničnej stanice a ide aj ponad obec Čičava. Treba použiť turistickú mapu, pozrieť na www.mapy.cz alebo mapy.hiking.sk. Všade je tá modrá značka zakreslená trochu inakšie. V každom prípade, treba ísť z Vranova smerom na sever a pred turistickým pútačom "Dubina"(pútač je už v  lese), ešte na lúke, odbočiť kolmo doľava (na západ). Po asi 300 metroch je potlachovisko. Celá cesta zaberie asi 2 hodiny cez mesto, lúky, polia, popri lese.

Cestu Vranov - Čičava (alebo opačne) možno absolvovať buď autobusom (zastávka Čičava, rázcestie) alebo využiť taxi (ca. 5 eur). Tel. taxi vo Vranove: +421 915 546 777, +421 919 264 555, +421 902 320 320, +421 57/442 35 71, +421 919 065 666, +421 57/446 22 22

Autobusy zastavujú pri Čičave na rázcestí, linka Vranov - Michalok (platné august 2022).
Vranov - Čičava
Pracovné dni: 5:42, 6:30, 8:00, 10:00, 12:10, 13:50, 14:45, 16:25, 18:35, 22:40
Sobota: 4:20, 12:10
Nedeľa a sviatky: 16:25
Čičava - Vranov
Pracovné dni: 4:54, 6:15, 7:03, 8:36, 10:36, 12:46, 14:08, 14:27, 17:02, 19:03, 23:10
Sobota: 4:54, 12:46
Nedeľa a sviatky: 17:02

Upozornenie: V týždni pred potlachom sú na Slovensku dva štátne sviatky: v pondelok 29.8.2022 je štátny Sviatok SNP a vo štvrtok 1.9.2022 je štátny sviatok Deň ústavy. Autobusy premávajú ako v nedeľu (t.j. raz za deň) a obchody sú zatvorené.

Alebo mnoho iných túr a výletov do okolia podľa vlastného výberu a časových možností.